Arredor do sostén
Margarita Ledo Andión
A raíña do xogo das prendas. Unha
prenda con data de nacemento no ano doce do século XX: o sostén.
Unha prenda que nos
representa, ás mulleres, coma colectivo. Cando nas manifestacións feministas
dos sesenta se queimaron os suxeitadores coma símbolo de moitas opresións.
Cando nos setenta lle puxemos sostén nas vallas publicitarias ao machiño
todoterreo dos cigarriños Camel.
Unha prenda que nos clasifica por
idades, por peso, por volumes, por castas ou por modos de vida. Lembro aquela
freira, modelo circunstancial na revista Colors, por exemplo, que vestía
un «cruzado máxico» confeccionado a partir dun patrón dos anos trinta e que
combina cun bombacho, cun pololo de algodón exipcio da época vitoriana.
Noutra versión,
digamos, laica o sostén foi coñecido como «gardanoivos», segundo me informou
directamente a miña amiga Isaura, do restaurante O asesino de Santiago de
Compostela.
No tempo, sucédense referencias á
vestimenta interior das clases dominantes ?a lencería? ou aos aspirantes a se
gobernar: os sans-culottes, os sen calzóns. A revolución.
Pero os grandes cambios na roupa
interior aparecen coa súa popularización. Cando na Belle époque ?nesto
da lencería o francés leva a palma? a faixa substitúe ao xustillo, as medias
afínanse e fíxanse con ligas e aparece, voila!, o sostén.
O cinema, e sobre todo as revistas
femininas sinalan o camiño a seguir. No xeral, na evolución da moda íntima
teñen tanto que ver os cambios na moral como a aparición de novas fibras e
tecidos, a decisión da muller sobre o seu aspecto e, como non, o fenómeno do
novo coma un valor. É a sociedade de consumo.
A modernidade dunha vila, en
entreguerras e aínda nos cincuenta-sesenta, mídese, tamén, polo tipo de
establecementos que ofertan roupa interior para a muller.
Lencería, se pensamos nos materiais
téxtiles, na sofisticación das formas, no fío, a batista, o popelín, a
percalina, o crepe-satín; corsetaría, se pensamos nos obxectivos de perfilar o
van, estreitar o cinto ou erguer a paletiña.
A miña aboa estaba subscrita á
revista El Hogar y La Moda na librería Balmes, de Lugo. A miña mai e as
miñas tías mercaban as prendas na casa Insua e os encaixes e detalles para
abotonaduras, escotes e tirantes na Moda de París.
Despois veu a miña época, a do nylon,
a vespa Piaggio, o bikini, o rock-and-roll máis a moda unisex en competencia co
retorno ao retro, co falso negligé ?outra vez o francés?, as tentacións,
o salto de cama e unha prenda inclasificábel chamada picardía e deica a
conversión do sostén nun top de coiro ?coma as fasciae mamillare
de Roma?, nun top de metais e lentexoulas ou, simplemente, na saída do
sostén do interior para se lucir como prenda exterior.
Non fai falla advertir que o
francés mudou para o inglés-americano.